Saturday 20 April 2019

Pengalaman Temu Duga IPG (Kali Kedua)

Hai Assalammualaikum dan salam sejahtera,
Kali ini Syah semptkan sedikit untuk menceritakan mengenai pengalaman temu duga untuk IPG Syah kali  kedua. Dan alhamdulilah, sekarang Syah dah dekat salah satu IPG. Masih ada lagi 4 tahun.
Syah rumuskan dulu supaya pembaca mudah untuk membaca.

1. Perkara yang berbeza dengan IV yang pertama.
2. Rumskan sedikit situasi di IPG

Alhamdulilah, Syah gagal semasa IV pertama pada tahun 2017. Syah mohon, BM dan Sejarah dan saya percaya yang ramai juga mohon dua subjek ni. To be honest, kalau awak semua memang betul-betul nak jadi cikgu, dan dapat kerja cikgu ni, kalau awak semua BI dapat A, mohon je subjek BI. Sebab tahun lepas 2018, Syah tukar mohon BI pula. Dan Syah dapat tahu ujian bertulis kalian dan ujian fizikal  ada tarik yang berlainan. So, kalau awak semua rasa curious atau pelik dengan sesuatu tarikh yang IPGM provide for IV, terus contact pihak pengurusan.

Tips sebelum IV,
1. Kalau IV fitness, cubalah jog, even sikit-sikit supaya tak mengah. Dan kalau boleh, berat badan tu stay dalam range normal.
2. Nak elakkan gugup masa bercakap, bercakap depan cermin.
3. Dalam tempoh ini, kadang IV akan bertembung dengan waktu bulan Ramadhan. Jadi, manfaatkan tempoh Ramadhan untuk berdoa.
4. Minta restu mak ayah.
5. Salam dan peluk cium cikgu. Kalau awak dekat F6, jumpa cikgu. Salam peluk cium dan minta keredhaan dan restu mereka. Penting tu.

Tips semasa IV,
1. Buat yang paling terbaik.
2.. Kalau you introvert, banyakkan bercakap dan try to encourage yourself to speak.
3. Show a good personality.
4. Sijil surat beranak , IC semua tu ingat bawa yang ori.
5. Segala jenis sijil, bawa je... PALING PENTING, tengok apa yang IPGM nak sewaktu kita pergi IV. kadang kala requirement dia lain-lain.

Tips selepas IV,
1. Banyakkan berdoa.
2. Jangan sakitkan hati mak ayah, cikgu dan orang disekeliling kita.

Bab Panel penemu duga tu, kadang ada yang jenis tanya soalan tricky, kadang ada yang suruh kita describe cikgu yang kita tak suka.. macam-macam. tapi jangan risau, cuba yang terbaik je...


2 comments:

  1. Kak, im really scared tau.. Saya pun tak lepas iv tahun ni.. Dn saya pun amik bm and sejarah jgk and tak lepas huhuuu..Niat nak mohon again tahun depan.. Tp bi dpt A- je huhuuuu lepas keee nak mohon.. jawab plssssssssss plsssssssss plsssssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah, awak... dah berapa tahun I just realized ur comment. Please do accept my sincere apologize. Im really really sorry.

      Kamu di mana sekarang ? Lepas masuk ipg tak ? I punn gunakan result A- BI untuk mohon Bi.. alhamdulillah lepas..

      Again, so sorry tau.. Tak perasan pulak ada comment masuk..

      Delete

CREATIVE WRITING TSLB 3252

  Non-Fiction (Diary) Dear Diary, Things have been very tough lately. Battling with missing and home sick feelings, I try to shoo it awa...